Za miedzą remontują

autor: Kajetan Berezowski

 park maszynowy. Polscy fachowcy modernizują sprzęt dla czeskiej spółki
 Czeska spółka węglowa OKD od kilku miesięcy remontuje swój sprzęt. Pomagają w tym polscy specjaliści. Spółka zakończyła ub.r. na plusie. Górnicy wydobyli 1 000 125 ton węgla i wykonali 7,7 km wyrobisk. W 2024 r. planuje się wydobyć 1,2 mln t węgla i przygotować 7,8 km wyrobisk pod kolejne ściany na lata 2024-2025.
Kwotą ponad 11 mln zł zamknął się remont kapitalny trzech kombajnów, którymi fedrowane będą w br. planowane ściany. Bez nich osiągnięcie założonego wyniku postępu robót nie byłoby możliwe. Maszyny mają być bardziej niezawodne i wydajne – informuje spółka.
Remont każdego z trzech zdalnie sterowanych 60-tonowych kombajnów służących do urabiania węgla w kopalni ČSM trwał około dwóch miesięcy. W trakcie remontu każdy z nich był dosłownie rozbierany na śrubki, dzięki czemu można obejrzeć dokładnie stan techniczny podzespołów. Te najbardziej zużyte zostały wymienione na nowe. Drobniejszymi naprawami zajmowały się warsztaty OKD, natomiast renowację większych jednostek, obejmującą produkcję niezbędnych podzespołów, wziął na siebie polski oddział firmy Eickhoff, producent kombajnów górniczych używanych przez OKD.
Wyremontowane kombajny zostaną wykorzystane na tych frontach wydobywczych, z których OKD zamierza w br. wyeksploatować najwięcej węgla.
Obecnie OKD wykorzystuje sześć kombajnów ścianowych. Trzy wyremontowane już fedrują, a pozostałe przygotowują do uruchomienia w kolejnych ścianach załogi oddziałów zbrojeniowo-likwidacyjnych. Po zakończeniu ostatniego planowego remontu wszystkie maszyny będą już pracować, każda w swojej ścianie.
Pod koniec ub.r. remontom poddano cztery przenośniki zgrzebłowe służące do transportu urobku. Jeden z przenośników przeszedł gruntowny remont, kolejne trzy częściowe. Wymieniono również zużyte podzespoły na nowe. Przeprowadzono m.in. wymianę elementów ściernych, renowację połączeń i uchwytów przekładni napędowych, naprawę uchwytów transportowych oraz wzmocnienie blach ślizgowych trasy przenośnika. Renowację wykonali m.in. polscy specjaliści.
Renowacja przenośników, łącznie z produkcją podzespołów, trwała ponad pół roku. Na tę inwestycję spółka OKD wydała prawie 60 mln koron, czyli ponad 10 mln zł.
– Nadzorowaliśmy przebieg remontu tak, aby zakończył się zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Następnie nasi specjaliści bez problemu przeprowadzili montaż urządzeń w kopalni ČSM – powiedział Roman Fliega, mechanik kopalniany ČSM.