autor: AMC
Europy z ważną dla Śląskiego inwestycją
Samorząd Sławkowa podpisał 22 lipca umowę z polską firmą MIRBUD, wykonawcą łącznika pomiędzy DK94 i Euroterminalem i stacją PKP LHS. To ważne dla miasta, regionu i kraju, ale również dla mieszkańców narzekających na duży ruch samochodowy. Euroterminal Sławków jest dziś wyjątkowym miejscem na mapie nie tylko Polski, ale i Europy. To jedyny w Unii Europejskiej terminal przystosowany do obsługi pociągów szerokotorowych ze Wschodu.
- To historyczny moment dla Sławkowa. Nigdy wcześniej samorząd sławkowski nie realizował tak wielkiej inwestycji – mówi burmistrz Sławkowa Rafał Adamczyk.
Samorząd przypomina, że bez tej inwestycji lokalny układ drogowy nie wytrzyma takiego obciążenia jak obecnie, a przecież w wyniku planowanych inwestycji ma on się jeszcze zwiększyć. Dlatego też budowa łącznika jest tak ważna dla tamtejszej społeczności. Pierwsza, symboliczna łopata zostanie wbita wiosną 2027 roku. Zakończenie inwestycji zaplanowano na styczeń 2029 rok.
To strategiczna inwestycja infrastrukturalna dla regionu i kraju, dofinansowana z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych oraz z budżetu Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. Zakres prac obejmuje budowę nowego układu drogowego o łącznej długości ponad 6,7 km — w tym 4,6 km drogi klasy G oraz 2,1 km drogi klasy Z - rozbudowę odcinka DK94 z nowym skrzyżowaniem oraz budowę trzech obiektów inżynieryjnych nad liniami kolejowymi. Realizacja inwestycji zaplanowana jest na lata 2026–2028. Zgodnie z kryteriami oceny za najlepszą w przetargu została uznana oferta firmy Mirbud o wartości 189 585 960,59 zł brutto.
Nie o miliony złotych tu tylko chodzi i nie tylko o wygodę mieszkańców, ale o to, że w Sławkowie dzieją się wielkie, historyczne rzeczy. Europort przeładunkowy nabiera rozpędu. To miejsce tętni gospodarczym życiem. Potrzebujemy dróg, torów i mocy przeładunkowych, by to obsłużyć. Trzymam kciuki za tę drogę, za rozwój Sławkowa, ale przede wszystkim rozwój Euroterminalu, jednego z najważniejszych miejsc na mapie województwa śląskiego i kraju - podkreślił Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.
- Dzięki tej umowie inwestycji wartej 180 mln zł terminal podwoi swoje możliwości przeładunkowe. Ale żeby terminal mógł spełniać swoją funkcję, konieczny jest system drogowy, który pozwoli na upłynnienie ruchu w Sławkowie i w Dąbrowie Górniczej - wskazał Marek Wójcik, wojewoda śląski.
Członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Grzegorz Kwitek przypomniał, że środki GZM wspierają finansowanie inwestycji w Sławkowie. - Metropolia i jej obszar dostaną kolejny impuls do rozwoju, a dla mieszkańców Sławkowa i okolic to będzie element poprawiający jakość życia - uznał Kwitek.
Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Radosław Niedzielski podkreślił, że budowa łącznika jest komplementarna z rozbudową Euroterminalu. - To nie byłoby możliwe, gdyby nie ten łącznik, ponieważ umiejętność budowy biznesu przy wypełnianiu oczekiwań społecznych jest kluczowym elementem przy podejmowaniu decyzji ARP o zaangażowaniu kapitałowym - zapewnił Niedzielski.
Rządowe inwestycje w Sławkowie
Przypomnijmy, pod koniec maja w Sławkowie podpisano umowę inwestycyjną pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków. Celem porozumienia jest rozbudowa tego strategicznego węzła logistycznego, który ma odegrać kluczową rolę w procesie odbudowy Ukrainy i wzmocnić pozycję Polski jako lidera transportu w Europie Środkowo-Wschodniej.
Euroterminal Sławków jest dziś wyjątkowym miejscem na mapie nie tylko Polski, ale i Europy. To jedyny w Unii Europejskiej terminal przystosowany do obsługi pociągów szerokotorowych ze Wschodu. Dzięki tzw. linii hutniczej szerokotorowej (LHS) docierają do niego pociągi szerokotorowe z Ukrainy i Azji (w tym z Chin). Dzięki temu wyeliminowana zostaje konieczność przeładunku na granicy, ponieważ terminal jest połączony z europejską siecią normalnotorową.
Celem podpisanej umowy między ARP a Euroterminalem Sławków jest stworzenie największego hubu logistycznego w regionie, który będzie obsługiwał projekty związane z odbudową Ukrainy. Umowa zakłada budowę nowego terminala intermodalnego TK2 – kluczowej inwestycji mającej na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych oraz umocnienie pozycji konkurencyjnej.
Realizacja inwestycji wpisuje się w plan działań prowadzonych przez rząd oraz podległe podmioty. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują obecnie w województwie śląskim 27 inwestycji o łącznej wartości ponad 14 miliardów złotych.
Rozbudowa Euroterminalu w latach 2026-2028
Obejmuje ona budowę nowoczesnej hali magazynowej, rozbudowę infrastruktury torowej (w tym 7 nowych torów) oraz zakup nowoczesnych urządzeń przeładunkowych. W efekcie zdolności terminala wzrosną z obecnych 285 tys. TEU do ponad 500 tys. TEU rocznie.
Rozbudowa terminalu to modelowy przykład inwestycji, która łączy fundusze unijne z polską strategią rozwojową, wzmacniając pozycję Polski jako logistycznego lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość podpisanej dziś umowy to ponad 180 mln zł, z czego ok. 108 mln zł stanowi dokapitalizowanie ze środków własnych ARP. Dodatkowe 73 mln zł pochodzi z bezzwrotnej dotacji w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).