Górnicze mundury i mapy

autor: TRz

 kopalni trafią na dworzec kolejowy
 W budynku dawnego dworca kolejowego Kowary ma powstać małe muzeum historii miasta. Część ekspozycji dotyczyć będzie górniczej historii Kowar. Mają tam być pokazywane m. in. eksponaty dotyczące górnictwa rud żelaza i uranu w Kowarach.
- Ekspozycja, którą chcemy umieścić w budynku dawnego dworca kolejowego powstała w roku 2013, na rocznicę 500-lecia nadania Kowarom praw miejskich. W kolejnych latach pozyskiwaliśmy kolejne eksponaty, ekspozycja była rozwijana. Górnicza wystawa składa się m.in. z map górniczych, oryginałów i kopii z terenu wszystkich kowarskich kopalń, zdjęć, górniczych mundurów, narzędzi, urządzeń, dokumentów oraz pamiątek geologicznych - informuje Andrzej Weinke z Wydziału Rozwoju Miasta w Urzędzie Miejskim w Kowarach.
Budynek dworca kolejowego jest własnością Gminy Miejskiej Kowary. Został pozyskany kilkanaście lat temu od jednej ze spółek z grupy PKP. Obiekt znajduje się w dolnej części miasta, blisko ścisłego centrum. Od dawna nie pełni swojej pierwotnej funkcji. Przed budynkiem znajduje się główny przystanek autobusowy w Kowarach. W bliskiej przyszłości linia kolejowa nr 308 prowadząca przez Kowary ma być odbudowana. Przy tej okazji podróżni wysiadający z pociągów w Kowarach będą mogli zapoznać się z ekspozycją o kowarskim górnictwie i historii miasta.
- Aktualnie trwają pracę nad stworzeniem koncepcji zagospodarowania minimuzeum "Przystanek Kowary", czyli ekspozycji w budynku dawnego dworca kolejowego. Docelowo w budynku poza muzeum ma być jeszcze punkt Informacji Turystycznej oraz Centrum Produktu Lokalnego. Nie jest w budynku przewidziana infrastruktura związana z pełnieniem funkcji typowego dworca, aczkolwiek każdy podróżny w budynku będzie mile widziany. Takie funkcje związane z komunikacją powinien zapewnić właściciel linii 308 oraz przyszły ewentualny przewoźnik - dodaje Andrzej Weinke, z UM Kowary.
Kowary były na przestrzeni lat miejscem prowadzenia eksploatacji podziemnej takich surowców, jak rudy żelaza, rudy uranu i fluoryt. Wydobycie prowadzono do drugiej połowy XX wieku. Pozostałością po tamtych czasach są liczne sztolnie oraz dwie trasy podziemne w dzielnicy Podgórze.
Linia kolejowa nr 308 Jelenia Góra - Kowary - Ogorzelec - Pisarzowice jest częścią trasy Jelenia Góra - Kamienna Góra. Pociągi pasażerskie kursowały tędy w latach 1882-1986. W 2000 r. ustał ruch pociągów towarowych, potem tory zostały częściowo rozkradzione. W XXI wieku właścicielem trasy został samorząd województwa dolnośląskiego. Fragment linii kolejowej nr 308 został w ostatnich kilku miesiącach 2023 r. poddany wycince samosiejek. Zarządcą linii jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu.